Sukladno Zakonu o javnoj nabavi (NN 110/07. i 125/08) svi podaci o javnoj nabavi nalaze se na web stranicama Muzeja Hrvatskog zagorja - www.mhz.hr.


Obveza iz čl. 5.c Zakona

Članak 5.c Zakona o javnoj nabavi, NN 110/07, 125/08(dalje u tekstu: ZJN) propisuje da naručitelj ne smije sklapati ugovore o javnoj nabavi s gospodarskim subjektom, ako čelnik tijela ili član upravnog ili nadzornog tijela tog naručitelja istovremeno:

Ugovori sklopljeni protivno navedenoj odredbi, ništetni su.

Svi naručitelji obvezni su na svojim internetskim stranicama objaviti popis gospodarskih subjekata s kojima temeljem navedene odredbe ne smiju sklapati ugovor o javnoj nabavi.

Vezano uz obvezu iz članka 5.c ZJN, Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 1. travnja 2010. godine donijela i Zaključak koji je objavljen u Narodnim novinama 40/2010.

Članak 5.c ZJN-a odnosi se na ugovore svih vrijednosti, odnosno naručitelj ne smije s tim gospodarskim subjektima sklapati ni ugovore o javnoj nabavi do 70,000 HRK.

Navedeni popis naručitelji su dužni ažurirati sukladno svim promjenama vezanima uz statuse njihovih čelnika i članova upravnih i nadzornih tijela.

S ciljem osiguravanja dostupnosti podataka i transparentosti postupanja svih naručitelja, preporuka je i da naručitelji, čiji čelnici tijela ili članovi upravnog ili nadzornog tijela trenutno ne obavljaju upravljačke poslove niti su vlasnici poslovnog udjela, dionica odnosno drugih prava u nekom gospodarskom subjektu u smislu članka 5.c, na svoje internetske stranice stave obavijest u kojoj će naznačiti tu informaciju.

Primjer:
Temeljem članka 5.c. Zakona o javnoj nabavi (NN 110/07, 125/08) obavještavamo da ministar ne obavlja upravljačku djelatnost niti je vlasnik poslovnih udjela, dionica odnosno drugih prava na temelju kojih sudjeluje u upravljanju odnosno u kapitalu bilo kojeg gospodarskog subjekta s više od 20%, stoga nema gospodarskih subjekata s kojima ministarstvo kao javni naručitelj ne smije sklapati ugovore o javnoj nabavi u smislu članka 5.c Zakona.

Za naručitelje koji još uvijek ne posjeduju vlastitu internetsku stranicu, preporuka je da navedeni popis, odnosno sve obavijesti vezane uz članak 5.c. ZJN-a, do uspostave internetske stranice objave na oglasnoj ploči, u glasilu, odnosno drugom mjestu na kojem su javnosti dostupne i druge obavijesti iz njihove nadležnosti.

Važno je naglasiti da se, ako čelnici tijela, članovi upravnog ili nadzornog tijela sukladno drugim propisima mogu upravljanje poslovima iz svog djelokruga povjeriti drugim osobama, članak 5.c primjenjuje i u tim slučajevima.

Primjeri:
U ministarstvima, kao tijelima državne uprave, sukladno Zakonu o sustavu državne uprave (NN 75/93, 92/96, 48/99, 15/00, 59/01, 199/03, 79/07) ministar predstavlja ministarstvo i upravlja njegovim radom te je on odgovorna osoba/čelnik tijela u smislu ZJN-a. Također, ministar određuje koji će ga od državnih tajnika zamjenjivati u slučaju odsutnosti ili sprječenosti, stoga se obveza iz članka 5.c ZJN-a odnosi i na ministra i na navedenog državnog tajnika. 

Načelnik općine, gradonačelnik i župan kao čelnici tijela odgovorne su osobe u općini, gradu i županiji u smislu ZJN-a.Prema članku 43. stavku 2. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (NN 33/01, 60/01, 106/03, 129/05, 125/08, 36/09) općinski načelnik, gradonačelnik i župan, u skladu sa statutom, može obavljanje određenih poslova iz svog djelokruga povjeriti zamjeniku. Pri obavljanju povjerenih poslova zamjenik je dužan pridržavati se uputa općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana. Povjeravanjem poslova iz svog djelokruga zamjeniku, ne prestaje odgovornost općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana za njihovo obavljanje. Stoga su sukladno članku 5.c ZJN-a općine, gradovi i županije obvezni objaviti popis svih gospodarskih subjekata u kojima općinski načelnik, gradonačelnik i župan ili njihovi zamjenici istovremeno obavljaju upravljačke poslove, ili su vlasnici poslovnog udjela, dionica odnosno drugih prava na temelju kojih sudjeluju u upravljanju odnosno u kapitalu tog gospodarskog subjekta s više od 20%. Istovremeno, navedena obveza, odnosno zabrana sklapanja ugovora ne odnosi se na gospodarske subjekte koji su na način opisan člankom 5.c ZJN-a povezani s predsjednikom općinskog vijeća, zamjenikom predsjednika općinskog vijeća, članovima općinskog vijeća i zaposlenicima upravnog odjela općine.

Kada je grad, općina ili županija, u okviru svoga djelokruga osnivač ili vlasnik ustanove u čijem upravnom vijeću je načelnik, gradonačelnik ili župan, tada je on član tog upravnog vijeća u svojstvu predstavnika osnivača odnosno vlasnika, a ne svojstvu fizičke osobe koja ima privatni interes. Stoga, u navedenom slučaju jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ne navode na popisu gospodarskih subjekata s kojima ne smiju sklapati ugovore o javnoj nabavi u smislu članka 5.c ZJN-a ustanove (škole, bolnice, ljekarne i sl.) kojima su one osnivači ili vlasnici.

Prema Zakonu o komunalnom gospodarstvu (NN 26/03, 82/04, 178/04, 38/09, 79/09), jedinice lokalne samouprave mogu, radi obavljanja komunalnih djelatnosti, osnivati trgovačka društva u kojima drže većinski dio dionica, odnosno udjela. U praksi su također česti slučajevi da naručitelj - trgovačko društvo osniva tvrtku kćer koja je u njegovom većinskom vlasništvu. U oba navedena slučaja, čelnik ili član upravnog tijela naručitelja (osnivača) najčešće je u nadzornom odboru osnovanog trgovačkog društva. Oni kao članovi nadzornog odbora ne obavljaju upravljačke poslove. Dodatno, sukob interesa temeljem vlasničkih odnosa iz članka 5.c ZJN-a odnosi se na fizičke osobe, a ne na pravne osobe. U odnosu na navedeno nisu ispunjene pretpostavke koje bi upućivale na sukob interesa u konkretnim slučajevima. Navedene tvrtke kćeri i komunalna trgoavčka društva ne spadaju u gospodarske subjekte s kojima naručitelji (njihovi osnivači) ne smiju sklapati ugovore o javnoj nabavi u smislu članka 5.c ZJN-a te one mogu biti ravnopravni sudionici s ostalim gospodarskim subjektima u postupcima javne nabave koje provode njihovi osnivači i većinski vlasnici.

Ukoliko se radi o trgovačkim društvima obveznicima primjene ZJN-a koji imaju i upravna i/ili nadzorna tijela, obveza iz članka 5.c odnosi se na predsjednika i sve članove uprave kao i predsjednika i sve članove nadzornog odbora tih trgovačkih društava. Kod pravnih osoba koje nisu trgovačka društva obveza se, ovisno o ustroju, odnosi na čelnika tijela (direktori, ravnatelji i sl.) kao i sve osobe koje su članovi upravljačkih tijela (ravnateljstva, direkcije i sl.) te nadzornih tijela tih pravnih osoba.

Važno je naglasiti da se obveza članka 5.c primjenjuje i na sva ovisna trgovačka društva, tvrtke-kćeri odnosno povezana društva unutar grupe ili holdinga koja su ujedno i obveznici primjene ZJN-a. Ista obveza se odnosi i na samostalne jedinice (uprave, sektori i sl.) ukoliko samostalno provode postupke javne nabave.

U kontekstu odredbe iz članka 5.c ZJN-a potrebno je ukazati i na odredbe Zakona o sprječavanju sukoba interesa u obnašanju javnih dužnosti (NN 163/03, 94/04, 48/05, 141/06, 60/08, 38/09). Sukladno članku 11. navedenog Zakona dužnosnik koji ima 0,5% i više dionica, odnosno udjela u trgovačkom društvu za vrijeme obnašanja javne dužnosti prenijet će svoja upravljačka prava na temelju udjela u društvu na drugu osobu ili posebno tijelo (povjerenik). Kada dužnosnik prenese svoja upravljačka prava na temelju udjela u određenom društvu na povjerenika, povjerenik glede ostvarivanja članskih prava i udjela u navedenom društvu djeluje u svoje ime, a za račun dužnosnika koji i dalje ostaje vlasnik navedenog udjela. Stoga u ovakvom slučaju, a ukoliko postoje okolnosti iz članka 5.c ZJN-a, u popisu kojeg naručitelj objavljuje na internetskoj stranici mora biti navedeno i to određeno društvo, odnosno gospodarski subjekt, bez obzira što je dužnosnik prenio svoja upravljačka prava na temelju udjela u određenom društvu na povjerenika.